Nart enTineke naar de Franse Pyreneeën.reismee.nl

Tussen Garonne en Ariège

Met de foto's lukt het even niet, maar alvast het verhaal

16 juni 2015 Lannemezan - Montréjeau.

We zijn de 2000 kilometer voorbij. Vandaag houden we een was/rustdag op camping Midi Pyrénées in Montréjeau. Het weer begint goed maar al gauw begint het te regenen. Gelukkig is de camping ook voorzien van een droger, zodat na enkele uurtjes het grootste deel van de kleding direct schoon de kast in kan. Wat kleine dingetjes van de handwas gaan op een waslijn onder de luifel. Daar droogt het redelijk vanwege de wind. Nart gaat ondertussen de wandelingen voor de komende tijd bekijken. Morgen nog 2 camperplaatsen controleren en dan hebben we ze alle 34 gehad. Het blijft vrijwel de hele dag regenen. Ik zet bij de receptie in een gratis half uur internet, de volgende serie foto’s met verhaal op het Reismee-weblog. Daarna vullen we de tijd met plannen van de komende tijd: welke route zullen we volgen. Tussen de bedrijven door spelen we kaart.(Skip-Bo) Gelukkig is er voor de komende dagen goed weer voorspeld..

17 juni 2015 Montréjeau – Sauveterre –de-Cominges - Saint Betrand - de- Cominges

We verlaten om 10:30 de camping Midi-Pyrénées. Het weer ziet er prima uit! We zoeken 2 caches in het centrum van Montréjeau en de camperplaats. Een vandaal had het bordje “campercars” om de paal gedraaid, zodat hij in de verboden richting links van een éénrichtingsweg staat. We parkeren verder op en gaan er te voet heen; de gereserveerde plekken voor de campers staan vol met auto’s. Wat later, als we er met de camper aankomen, is een van de plaatsen toch beschikbaar. Om 12:30 rijden we naar de laatste te controleren plaats: Sauveterre-de-Comminges. Deze camperplaats is achter een gas- en benzinestationnetje. De eigenaar heeft tevens een barretje en een kruidenierswinkeltje aan de overkant en serveert zelfs op aanvraag maaltijden! Om 13:00 rijden we door naar buurdorp Barry voor een cache op een heuvel. We parkeren bij de kerk van Barry. Voor de cache en het uitzicht lopen we een weggetje omhoog. Volgens het bord: 26% helling. Boven vinden we een toren, een picknickplaats, een tv-mast én de cache. Na het eten op het kerkpleintje rijden we naar St. Bertrand-de-Comminges. We vinden een mooie parking aan de voet van de heuvel waar dorp en kathedraal op zijn gebouwd. De Cathédrale de Ste. Marie staat net als de St. Just van eergisteren (hier vlak bij) op de UNESCO werelderfgoedlijst. Ook hier krijgen we voor de €5 entree een elektro-guide en referentiekaart mee. De rondgang door deze werkelijk magnifieke kloosterkerk begint in de kerk zelf. De buitenmuren van het voorste gedeelte zijn uit de 12 e eeuw, het achterstuk is in de 14e eeuw aangebouwd. Het hele middenschip (16e eeuw) wordt bezet door het koor en het hoofdaltaar. Deze 2 secties zijn compleet omgeven door een ruwweg 4 meter hoge houten wand, die van boven tot onder compleet gebeeldhouwd is. Geen enkel detail is gelijk. Vlak na de ingang is een indrukwekkend orgel met aangebouwde preekstoel, waarvan de houten lijsten en bodem eveneens één en al beeldhouwwerk zijn. We vergapen ons aan dit immens grote werk. We lopen de klok mee de zijaltaren af, maar die houten want rechts blijft boeien. De binnenzijde van dit middenstuk is nog indrukwekkender; we hebben nog nooit zo iets gezien! Er staan rondom 66 zetels, steeds 2 aan 2 boven elkaar en ook hier weer alles uit houtsnijwerk van onder tot boven en alles met verschillende afbeeldingen. Hier zijn Italiaanse Renaissance - kunstenaars aan het werk geweest. Er zijn 1001 dingen te bewonderen. Elk stoeltje is anders, elk kopje, mannetje, vrouwtje, vogeltje, etc is anders. Ook de kloostertuin met kruisgang is opmerkelijk. Ook hier zijn verschillende bouwstijlen door elkaar te zien. Weer beneden onder aan de heuvel lopen we nog even langs de resten van de Romeinse stad Lugdunum Convernarum, die op zijn hoogtepunt 30.000 inwoners had! Deze stad werd in 2 aanvallen in de 4e en 5e eeuw met de grond gelijk gemaakt. Er wonen nu 350 inwoners in Bertrand. De brandstapel op het grasveld naast ons is nu voorzien van een plakkaat. We begrijpen er uit dat op 20 juni ter ere van de zonnewende de fik erin gaat. We blijven vannacht op deze parking, want de wandeling morgen begint hier.

Donderdag 18 juni 2015 St. Bertrand-de-Comminges.

Vandaag doen we wandeling 421 uit de “500 wandelingen in Frankrijk”. De lucht is strakblauw als we om 9:30 uur starten. We klimmen het eerste stuk naar Le Mont. Daar zijn 2 joggende dames kersen aan het plukken vanaf een vuilnisbak, die aan de straat staat. Ze delen ons ook uit. Door de regen van de afgelopen dagen, krijgen we nu een steile glibberige helling voor de kiezen. In één ruk door gaat het van 460 m naar de 819 m hoge top van de Mail de Hard. We volgen de gele tekens, die duidelijk uitgeschilderd staan. Tegen 11 uur zijn we vrijwel boven en zien een bordje Mail de Hard rechtsaf. We volgen een smal paadje naar de beloning voor deze klim: een werkelijk gigantisch uitzicht over de verre (noordelijke) omgeving en het dal van de Garonne. We gaan er even bij zitten. In het noorden is een groot fabriekscomplex te zien, links diverse hoge Pyreneeën-toppen. Om half twaalf beginnen we dan aan de eerste afdaling aan de andere kant van de berg. Heel vervelend op dit modderige pad is dat er geen keien liggen. Als Tarzan en Jane slingeren we op enkele zeer steile plekken omlaag door gebruik te maken van bomen en hun takken. Bij Col de Galin steken we modderstroompje over en beginnen aan de afdaling om Mt. Aredon heen. We komen op een bosweg uit, zien een wei met koeien en stieren. De meeste tijd gaat het door het bos, dus heerlijk in de schaduw. Tijdens de lunchpauze op een omgevallen boom, blijven we een tijd kijken naar een roofvogel, die in de wei voor een bomenrij aan het jagen is. Op insecten misschien? Af en toe vliegt hij op naar lage takken in die bomen, om dan weer rap de wei op te gaan. Een Wespendief of een Rode wauw? We maken twee haakse bochten om die wei heen en zo komen we precies bij die vogel terug. Helaas heeft hij ons eerder in de smiezen, dan wij hem. Dan is hij snel gevlogen. We klimmen weer een eind door een hellingbos om dan naar de buurtschap Labat af te dalen. Langs de bosrand lopen we dan in een wijde bocht boven St. Martin naar Le Mont terug. Via een dalweg lopen we ten slotte weer omhoog naar St. Bertrand en gaan daar tegenover de kathedraal een terrasje pikken. Pelforth Brune en een café latte. De rest van de middag zitten we nog lange tijd buiten en als de zon achter de wolken is verdwenen binnen met de achterdeuren open. Vannacht blijven we nog hier, morgen weer een eindje verder in oostelijke richting.

Vrijdag 19 juni 2015 St. Bertrand-de-Comminges, Col-de-Portet-d’Aspet – St.Liziers.

Na vertrek uit Bertrand gaan we eerst internetten bij de Mc.Drive in Gourdan Poulignan. De volgende serie, de 5e alweer, staat op Reismee. Vervolgens doen we boodschappen bij de ALDI er naast. Dan op weg naar de Col d’Aspet. We passeren een reeks van gehuchten in een heel kleinschalig landschap. De hellingen zijn dicht begroeid. Iets na enen staan we op de Col de Portet d'Aspet 1092 m. Het witte, met fietsbanden en bloemen omhangen, monument voor tourfietser Fabio Casartelli, die hier is verongelukt, vinden we niet. Er is een kleine parking waar we lunchen. In talloze haarspeldbochten gaat het dan weer omlaag. In St. Girons zijn de camperplaatsen bezet door zigeuners. We rijden op goed geluk naar het er vlak bij gelegen St. Liziers en komen prompt op een parking, waar we maximaal 48 uur mogen staan. Er staan al enige campers. Dit stadje wordt in de ANWB-gids vermeld als heel interessant. Om half vier beginnen we aan een rondgang door het oude centrum. Bij het VVV-kantoor krijgen we een blaadje met de stadswandeling, die begint bij de Cathédrale de Saint Lizier. Het is er nu vrij donker binnen. Een klusjesman is bezig om luidsprekerboxen op te hangen. Op diverse plaatsen staan zijn open gereedschapskisten. Wij hebben natuurlijk meer oog voor bijvoorbeeld de XIe-eeuwse fresco’s, die hier en daar de muren nog versieren. Verder enkele heel aardige altaren en beelden. De kruisgang naast de kerk ,lijkt sterk op die in St.Bertrand en heeft nog een bovenverdieping. Daar zijn (van beneden af) nog wat muurschilderingen te zien, zwaar beschadigd. Het is een sfeerrijke stadje. We lopen via met kinderkopjes geplaveide straatjes langs de oude huizen, arcades en doorgangetjes. We lopen langzaam omhoog naar het Palais des Éveques, een imposant gebouw dat nu museum en hotel/restaurant is. Dan dalen we door de tuin aan de voorzijde van het paleis af naar de stad. We kijken even bij de brug over de Salat en klimmen dan weer omhoog naar de parking waar we nog een tijdje aan een picknicktafel na genieten van deze dag.

Piet Brouwers

Alsof je meeloopt en meerijdt, jullie verslag. Vraag me elke keer af: wanneer ze komen aan de Spaanse kant van de Pyreneeën? Twee maandagen achtereen maar met z'n tweeên aan het biljart. Saai. Goeie reis verder.
piet