Nart enTineke naar de Franse Pyreneeën.reismee.nl

Laatste stuk Hautes Pyrenées...naar Haute Garonnen

Zaterdag 13 juni Wandeling bij Loudenvielle.

We blijven vandaag in Loudenvielle. Dat wil zeggen we doen een wandeling uit de dikke Franse wandelgids. Om 9.40 vertrekken we via het park achter de camperplaats en de rivier naar het dorp. Bij de rivier is een viswedstrijd aan de gang. Er wordt op forel gevist met een lange hengel. De deelnemers zijn herkenbaar aan nummers op hun petjes en er zijn diverse scheidsrechters met blauwe briefjes aan het controleren en meten. In het dorp zoeken we bij de kerk het begin van de wandeling. Dit pad begint al met een fikse klim. Daarom zijn we al snel hoog boven het dorp en het meer. Drie kwartier later bereiken we de kapel van Ste. Madeleine en de toren (het enige overblijfsel) van het kasteel van Moulor. Langs ons pad zien we massa’s donkere vlindertjes. Tegen kwart voor 11 komen we in het gehucht Louderveille (let op met R!). We puffen er even uit bij een waterbron op het centrale pleintje. Boven ons staan massa’s bloemen, waaronder enorm grote klaprozen. We steken de weg, die naar de Col van Peyresourde gaat, schuin over en volgen een steil pad door een stukje bos. We zien er een Grote bonte specht en wat later een Gekraagde roodstaart. Bij de afslag naar Mont gaan wij een weiland in. Een smalle richel langs de helling. Steeds hebben we schitterende uitzichten en we zien enorme bergtoppen in de verte. We maken een photoshop dubbelportret als we over een touw moeten stappen.

We komen langs een kudde geiten die een klavertje 4 als tattoo hebben, misschien voor de Brebiskaas?? Een idyllisch paadje door een stuk hellingbos brengt ons bij het aardige Germ, waar inderdaad reclameborden staan voor de kaas .Daar eten we onze boterhammen met Coulommiers-kaas op en rusten uit. Een houten halfronde vangrail dient als bank, prima. Dan volgen we weer een stuk van de GR10, rood-wit gemarkeerd. Het gaat steeds over kronkelende smalle en steile holle paadjes naar beneden, waar het oppassen is. Om half twee zijn we terug in Loudenvielle en moeten dan haast maken om een snel naderende regenbui voor te blijven. Dat lukt bijna. Onder het afdak van het benzinestation 200m voor de camperplaats trekken we toch maar regenkleding aan. Dit was opnieuw een puike wandeling. ’s Middags zitten we nog even in de zon. Wat later lopen we nog een keer het mooie park door. Geweldige plek hier!!

Zon(pizza)dag 14 juni 2015 Loudenveille – Peyragudes – Lac-de-Oô – Bagnères-de-Luchon.

We starten met mooi weer. We gaan vandaag de wandeling naar Lac d’Oô doen. Daarvoor nog even langs een camperplaats in Peyregudes die we bereiken via de pas Peyrasourde. De parking ligt bij een compleet verlaten skidorp met een er naast liggende landingsbaan. In de afdaling van de col komen we tientallen genummerde wielrenners ons tegemoet met diverse motorrijders als begeleiding. We gaan via het plaatsje Oô door het Val d'Astau naar de Auberge d'Astau met parking. Daar beginnen we aan een wandeling uit het Actief en Anders ANWB Pyreneeën gidsje. Een vrij steil pad brengt ons in tientallen bochten naar het Lac d’Oô. Een pad dat regelmatig meer op een ondiepe bergbeek lijkt en waarbij we geregeld bergstroompjes over moeten steken.. Eerst gaat het tussen de koeien door en dan het bos in. Het pad bestaat veelal uit vrij grove stenen. Na ruim anderhalf uur komen we dan uiteindelijk boven bij het meer (Lac d’Oô) aan. Aan de overkant is een hoge waterval, die met een enorme plons de diepte in gaat. Rechts komen nog enkele kleinere watervalletjes naar beneden en er ligt nog een groot plakkaat ijs. Net als de meeste andere wandelaars negeren we de auberge, met de picknick tafels, waarbij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat die niet bedoeld zijn voor de zelf mee gebrachte lunch, en zoeken een plaatsje op de rotsen boven het meer om onze botenhammen op te eten. Een regenbui komt over. We maken een tentje van Narts regencape om het een en ander droog te houden. Nadat we onze broodjes met kaas op hebben lopen we via hetzelfde pad naar beneden. Gelukkig houdt het rap op met regenen en komt de zon weer te voorschijn..

Kwart voor drie zijn we terug van de wandeling op de parking en een half uur later gaat het weer verder. Een uurtje later zijn we geïnstalleerd op de camperplaats in Bagnères-de-Luchon.

We rusten er uit en rond kwart voor zeven stappen we op om de stad een beetje te verkennen èn om onze zondagpizza te gaan zoeken. Luchon blijkt een mooie thermaalbadplaats te zijn en ligt aan de rivier de Pique. Het centrum bestaat uit de met lindebomen beplante Allée d’ Etigny waar de meeste hotels, restaurants en winkels zijn. Er gaat een kabelbaan de berg op en aan het eind van de laan ligt het plein met thermaalbadhuizen en parken. Als we er langs lopen ruiken we de zwavellucht. Bagnères-de-Luchon staat er om bekend dat het een van de meest radioactieve thermes van de wereld heeft! Wij vinden een pizzeria. Het wordt een Calzone en een Vegetariana. Ze smaken uitstekend. Opmerkelijk is dat er best veel Duitse mannen om ons heen zitten. Motormuizen op vakantie….?

Maandag 15 juni 2015 Bagnères-de-Luchon – Cascade d’Enfer - Valcabrère - Lannemezan

We doen boodschappen en bekijken de camperplaats in St. Mamet bij het kerkhof. Dan rijden we naar de parking bij de Cascade d’Enfer aan het einde van de Valée du Lys, waar we bij die waterval (en energiecentrale) kijken en klimmen dan een eindje omhoog op de route naar de kloof. (de Goufre d’Enfer). Overal staan waarschuwingsbordjes dat het hier gevaarlijk (=rouge) gebied is . Niet alleen in de wintermaanden vanwege “avalanches”, maar ook van april tot september door aardverschuivingen en overstromingen. Dat is wel te zien want het pad ligt vol keien en omver gesleurde bomen. Het begint te regenen en dat geeft de doorslag dat we omdraaien en deze expeditie verder vergeten. We lunchen in de camper deze keer en rijden onze vervolgroute noordwaarts. Door Luchon en het dal van de Pique komen we in het Garonne-dal. Net voor Valcabrère komen we bij een miniparking bij de basiliek van St. Just (staat op de UNESCO werelderfgoedlijst). Voor €2,50/p kunnen we dit kerkje uit de 11e en 12e eeuw ook van binnen gaan bekijken. Met een audioguide en een geplastificeerde plattegrond krijgen we een uitgebreide uitleg .Na de rondgang binnen en buiten deze bijzondere kerk, gaan we in de buurt tevergeefs naar een cache zoeken. Om 16:00uur rijden we verder naar Gouldan-Polignan, waar we bij het benzinestation van de Super-U (aan een grote rotonde) een serviceplaats voor campers vinden. Kan en mag men hier ook overnachten? Het wordt niet duidelijk. We rijden door Montrejeau , waar we later nog terugkomen en komen om net na vijven in Lannemezan aan op de grote camperplaats. Al snel zitten we buiten op de stoeltjes in de zon. Vlak bij zijn wat mannen zeer fanatiek bezig met Jeu de Boules, wat gepaard gaat met een veelvuldig “merde”. Van 18.30 tot 19.00 maken we een rondje door het centrum van Lannemezan. Je wilt toch weten waar je bent geweest, nietwaar? Niet bijster interessant maar we zien wel dat op 16 juli hier de startplaats is van de Tour de France.

Lous

Nou ik geloof dat de startplaats van de Tour de France in ons eigen Utrecht is!!!
Veel dank voor de kaart uit Saint-Jean-Pied-de-Port! Zoveel goede herinneringen.
Wat een prachtige reis maken jullie. geniet ervan.
Lieve groet, Lous.

Lous

Ik zie dat ik me vergiste. Je schreef 2016 voor de startplaats.

Ineke van Klinken

Hoi!!
Dank voor weer een mooi verhaal.
Ik wil gewoon even de groeten doen, ik mis een word feud speler! Ga komende week naar de Harz om te wandelen. Hartelijke groeten, Ineke

Piet Brouwers

Als ik het goed heb gelezen hebben jullie toch wat gevaarlijke klimmetjes en afdalinkjes gehad. Kijk wel uit, hé, want ik wil m'n biljartmaat niet graag missen. Goeie reis verder gewenst..!

piet

Tinus en Mimi

Hoi Nartje,
Van harte gefeliciteerd met je 67 jaar en maak er een gezellige dag van ,we drinken wel een extra glaasje vanavond op aller gezondheid, ook felicitatie voor Tineke natuurlijk,geniet verder van jullie vakantie !!
Hier gaat alles heel goed !! Liefs van ons.