Nart enTineke naar de Franse Pyreneeën.reismee.nl

Een aantal bergetappes

Dinsdag 9 juni 2015 Soulom – Luz-St.-Sauveur – Gavarnie.

We gaan een wandeling maken bij Luz-St-Sauveur vandaag. Even nog wat water tappen, boodschappen inslaan en een lunchpakketje maken en we kunnen op pad. Vertrek is in Luz-St_Sauveur. Dit is een charmante oude stad, heerlijk gelegen in een diep driehoekig dal. Het is weer een wandeling uit de dikke map: “500 mooiste wandelingen van Frankrijk”. De lengte is maar 6 km maar er is een aanzienlijk hoogteverschil. Allereerst kuieren we naar de versterkte kerk in het centrum van Luz: de St. André ofwel de Église des Templiers. Een door de tempeliers gefortificeerde kerk uit de 12e eeuw met een haast byzantijns mozaïek boven de abscis. Na de kerk gaat het al rap ontzettend steil bergop. Nart heeft het later uitgerekend: een gemiddeld stijgingspercentage van 18,8%! Via het gehucht Villenave volgen we de GR10 tot we op 980 m hoogte scherp afdalen naar Viella. Een flink deel van die afdaling over een benauwend smal paadje boven langs een zeer steile helling grasland. In Viella voor het gemeentehuis pauzeren we op een muurtje. Langs de kerk dalen we af naar de D918. Via een bruggetje de rivier de Bastan over en in Esterre klimmen we vervolgens weer zo’n 35 m naar het Château Sainte Marie. Intussen hebben we goed zicht op Luz-St-Sauveur. Het kasteel is trouwens een minimale ruïne. Via een fiks dalend pad komen we in Esquièze Sère. We steken weer de Bastan over en zijn terug in Luz.

Al met al een heel mooie tippel, zoals we gewend zijn van de wandelingen in de dikke gids.

Om kwart over 3 vertrekken we richting Gèdre. Door een mooi dal langs een opnieuw diep liggend riviertje. We passeren Gèdre en gaan door naar Gavarnie. Hier zijn 2 camperplaatsen, waarvan de eerste officieel verboden is voor campers. We rijden zo’n kilometer verder omhoog richting de skilift naar de camperplaats Holle, waar we vannacht blijven. Hier staan zo’n 20 campers. Er zijn voorzieningen en is nu (buiten het seizoen) gratis. Het weer is wisselvallig, laaghangende wolken en zon wisselen elkaar af. De temperatuur op 1442 m is uiteraard wat lager dan we gewend waren de laatste dagen. Morgen een wandeling naar de Cirque de Gavarnie, het indrukwekkende voormalige gletsjerbekken in de vorm van een halve cirkel, waar tientallen watervallen zich in de zo’n 1800 meter diepte in storten.

Woensdag 10 juni 2015 Parking Gavarnie – Gèdre – Barèges – Tourmalet – Campan – Bagnères-de-Bigorre.

Het heeft de hele nacht en ochtend al geregend/ geplensd!! En het was koud vannacht. Daarom besluiten we de wandeling naar de Cirque niet te doen. Helaas! We vertrekken we om 10:30 uur in de stromende regen, na nog wat info over de camperplaatsen hier gevraagd te hebben bij het VVV-kantoor. We moeten terug naar Luz-St-Sauveur voor de afslag naar de Col de Tourmalet. We zitten nog maar enkele kilometers op een zijweg naar Héas, als een tegemoet komende vrachtwagenchauffeur vertelt dat de weg verderop geblokkeerd is door een gestrande vrachtwagen. Er kan niemand door. We draaien dus om en laten de twee te controleren camperplaatsen voor wat ze zijn. Via Gèdre door het smalle dal komen we terug in Luz-St-Sauveur. Daar slaan we de weg naar de Tourmalet op. Onderweg passeren we Barèges, een verrassend groot dorp en de skilift en het parapent-centrum Le Tournabou. Vervolgens draaien we door de vele haarspeldbochten naar de Col du Tourmalet (2115 m), waar we ook pauzeren. Het regent niet meer zo hard, zodat we ook een miniwandelingetje op de top ondernemen. Uiteraard wordt hier op diverse wijzen de Tour de France gememoreerd door middel van plaquettes, beeldjes en een levensgrote wielrenner. Dan dalen we weer af. We komen langs het hypermoderne skidorp La Mongie. We ontdekken een nieuwe camperplaats in Ste. Marie-de-Campan. Aan een riviertje bij een picknickplaats. Op de camperplaats in Campan staan auto’s op de voor campers bedoelde plaatsen. Intussen is het eindelijk droog geworden. We eindigen vandaag in Bagnères –de-Bigorre; er staan een stuk of 20 campers, bijna allemaal met hond!! We wandelen nog een uurtje door het centrum van deze stad met z’n thermaalbaden, oude panden en hotels en een aardig park.

Donderdag 11 juni 2015 Bagnères-de-Bigorre – Payolle – Col d’Aspin – Arreau.

Het was een nacht met tamelijk wat regen en hondengeblaf. Bij de bedrijfjes in de buurt zijn blijkbaar “nacht-wacht-honden”. Gelukkig is in de loop van de morgen de zon terug gekomen.

Via Campan en Ste. Marie rijden we in de richting van de Col d’Aspin. Ook nu weer zijn er wielrenners naar boven aan het zwoegen… Bij Payolle bezoeken we enkele camperplaatsen. De eerste staat in de gids, maar is verboden voor campers tussen 21.00 en 8.00 uur. We zijn weer in “pastoraal”gebied, d.w.z. dat het vee er vrij rond loopt. Een km verder bij Lac de Payolle vinden we er wèl een met overnachting. Een schitterende plek!! Dan gaat het verder over de D918. We komen de marmergroeven van Campan voorbij. Op de 1490 m hoge Col d' Aspin pauzeren we en genieten van het uitzicht. Koeien hier zijn vrij brutaal: eentje gooit wat racefietsen om, een andere bietst eten weg bij een Belgisch picknickend echtpaar. Voor de rest schijten ze de hele weg vol, en die is al niet zo breed! Dan gaat het weer in de afdaling en passeren we aantal geiten met mooie grote horens. We stoppen voor controle van een camperplaats in Arreau en lopen, na het raadplegen van onze ANWB-gids Pyreneeën, aansluitend een rondje door dit inderdaad heel aardige stadje. De man van het vlakbij gelegen VVV-kantoor geeft ons een stadsplattegrondje met de “circuit historique” mee. Dit kantoor is gehuisvest in het Château des Nestes. Iets verder staat een groot lang gebouw met de Chapelle de St. Exupère. Binnen kan men niet verder dan het voorportaal. Dit kerkje ziet er door het traliewerk mooi uit. We lopen langs de rivier verder. Aan de overkant van de Louron zien we het oude stadhuis. We steken een bruggetje over naar het Maison Feraud en de Église Notre Dame. Dit kerkje heeft naast het barokke hoofdaltaar een prachtige Jeanne d’Arc. We slaan rechts de Grande Rue op en kuieren tussen de oude huizen/winkeltjes door naar het stadhuis en het heel oud uitziende (eind XVI eeuw) Maison des Lys. Uiteindelijk als het weer begint te druppelen, lopen we op het pleintje aan het eind van de Grande Rue een souvenirwinkel binnen en kopen 2 ansichtkaarten voor de kleinkinderen. Tenslotte schuifelen we onder een kleine paraplu door de regen weer naar de camper terug. We blijven vannacht hier in Arreau staan. Buien komen en gaan continu. Op de radio horen we dat het weer de komende dagen in de Pyreneeën nog instabiel blijft….

Vrijdag 12 juni 2015 Arreau – Piau Engaly – Col de Azet – Loudonvielle

Vanaf Arreau rijden we de route richting Spanje ( Bielsa tunnel). Enkele km daarvoor slaan we af naar een hoog gelegen skigebied waar we een camperplaats gaan controleren. De rit er naar toe is fantastisch! Het is mooi helder weer en de vergezichten zijn adembenemend. Aragnouet bestaat uit een aantal kleine gehuchtjes. Aan het einde van de weg komen we dan, na vele haarspeldbochten boven aan . Het skidorp is verlaten en op de camperplaats staan 2 campers. Er is plaats voor 120! En die kunnen allemaal aan de stroom. We wandelen even rond: overal in het winkelcentrum liggen koeienflatsen. Er wordt gebouwd aan een nieuw hotel. Maar het uitzicht op omliggend groene hellingen,dalen met sneeuwplakkaten en bergen is magnifiek. Nart maakt foto’s van allerlei bloemen. Via dezelfde weg terug gaat het weer richting Arreau. We hadden het idee dat we weer over Arreau zouden moeten rijden, maar in St. Lary is een “rechtstreekse” weg naar Loudenvielle, over de Col de Azet. Zo passeren we bergdorpjes Sailhan , Estensan en Azet. Onderweg weer schitterend uitzicht. Om 13:30 staan we boven op de Col de Val Louron - Azet (1580 m). Een klassieke col met aan 2 zijden een weids panorama. Ook vandaag een mooie plek voor de lunch. In vele haarspeldbochten dalen we naar Génos af, dat aan een groot meer ligt (Lac de Génos – Loudenvielle). We parkeren net buiten het dorp op de camperplaats van Loudenvielle. Om 15.30 uur beginnen we aan een wandeling om het meer. In het begin zien we enige nestelende Dodaarzen. Verderop steken we bij een heuvel van leisteen de rivier over, passeren vissers met elk wel 5 hengels en komen langs een groot veld waar parapenters hun landingsterrein hebben. We lopen even het dorp in. Eerst bij het VVV-kantoor, waar je ook na sluitingstijd (buiten) kunt internetten. Hoera: hoogste tijd voor updates. Dan doen we wat boodschappen bij het Carréfourwinkeltje. Na het eten lopen we nog eens het dorp in om de 3e serie foto’s en verhalen op Reismee te zetten, zittend op een muurtje voor het infokantoor.

Gerard Nienhaus

de Pyreneeën zijn echt fantastisch. Jammer voor jullie dat het weer nog niet echt mee werkt. Vorig jaar begon de zomer in de Pyreneeën ook pas half juli.
Leuk om jullie beschrijvingen te lezen. Voor wie controleren jullie de camperplaatsen?
Zelf gaan we over een paar weken naar de Loire. Nog even geduld hebben
Gr. Gerard

Piet Brouwers

Het is weer echt zo'n verhaal dat geschreven is of je zelf meerijdt, links of rechts helt in de haarspelbochten en elk minuut door loslopend en poepend vee verrast kunt worden. En dan: zon en regen overvolle wegen en bijna lege camperplaatsen. Ik reis gewoon met jullie mee. Is weer eens wat anders dan biljarten.
groetjes, piet