Nart enTineke naar de Franse Pyreneeën.reismee.nl

Lourdes voorbij

Donderdag 6 juni 2015 Ste. Engrace – (Gorges de Kakouette) – Vic-en-Bigorre.

Om 8.00 uur ’s morgens is het grootste deel van de parking nog in de schaduw. We ontbijten rustig en lopen dan naar de ingang van de Gorges de Kakaouette. Bij de bar kopen we entreekaartjes à 3,80 en beginnen aan de wandeling/ klauterpartij , De route loopt steeds vlak naast de naar beneden kolkende rivier. Er zijn kabels, leuningen en loopbruggetjes en wie bang is voor rotsblokken op zijn hoofd kan een blauwe helm opzetten. Het is wel goed oppassen want de stenen en houten plankieren zijn verraderlijk glad. We moeten door een korte tunnel en passeren twee grote watervallen waarbij we bij nr 2 ook achterlangs kunnen. De kloof is op sommige plaatsen zeer smal (3 meter) en vrijwel overal met fraaie varens en mossen bedekt. Na een uur bereiken we het eindpunt: een kalksteengrot met mooie rotsformaties. We lopen dezelfde route terug en genieten nog even bij het ijskoude meertje naast het café van de natuur om ons heen, o.a. een bedelende vink die zich makkelijk laat fotograferen. De parking is inmiddels aardig vol gestroomd met dagjesmensen en de temperatuur is ook aardig gestegen. We lunchen in de schaduw van een boom naast de camper en vertrekken tegen enen uit Ste. Engrace. We gaan op weg naar onze eerste te inspecteren camperplaats. We passeren Oloron Ste. Marie en vervolgens gaat het via Pau. De hoge bergen zijn we uit, we worden dol van de vele rotondes en de temperatuur stijgt tot bijna 40 graden!! In Vic en Bigorre vinden we dan de eerste voor Facile en Route te controleren camperplaats van deze reis. De luifel gaat uit en we komen wat bij in de schaduw. Erg rustig is de plek niet: er loopt een weg vlak langs. Wat later als de zon wat is gezakt kuieren we eens door het kleine doch best aardige Vic en Bigorre. Op de terugweg doen we wat boodschappen bij de Intermarché. Bij nader inzien eten we vandaag maar een koude schotel van makreel, brood, rauwkost en salade; het is veel te warm om te koken! De hele avond hebben we de deuren wijd open staan, tegen tien uur is het buiten nog 27,8°C.

Vrijdag 5 juni 2015 Vic en Bigorre – Villecomtal-s-Arros – Miélan – Tarbes – Adé – Lourdes.

Het is al vroeg warm… Vandaag geen wandelingen, maar een stuk of wat camperplaatsen controleren. We bezoeken achtereenvolgens Villecomtal, Miélan, Tarbes (een hele aardige met een enthousiaste beheerder die er ook een waterfontein-lichtspectakel heeft gebouwd. Hiervoor komen busladingen mensen vanuit Lourdes)! Het is dan nog maar 3 km naar Lourdes. We plannen de overnachting op de camperplaats Le Vieux Berger. Na de uitgebreide intake en info-uitwisseling installeren we ons. Na de lunch en wat naslagwerk gelezen te hebben stappen we op met twee plattegrondjes van Lourdes in de hand. We lopen de 1,3 km naar de stad en kuieren door de bedevaartkermis naar het Heiligdom van O.L.V. van Lourdes. We kopen onderweg wel een miniflesje om straks wat echt Lourdeswater in mee te kunnen nemen en een postkaart voor Henk en Maria. Die zijn hier dikwijls geweest. Wij bekijken de Rozenkransbasiliek, vullen inderdaad ons flesje bij de traag stromende tapkraantjes en lopen in het rijtje mensen mee langs en door de kleine grot. Met de vingers van de linkerhand langs de rotswand schuivend, zoals iedereen doet. Verderop staan enige metalen kramen, waarin kaarsen branden. Voor sommige lange exemplaren, was de hitte te veel en zijn ze helemaal krom gebogen.

Aan de overkant van de Gave de Pau is een internationale mis begonnen. Wij lopen de trappen op naar de Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis. Eerst kijken we even in de Crypte met de talrijke ex voto’s en een zijkapel met een prent en een relikwie van St. Bernadette. Dan vergeten we compleet de basiliek zelf in te gaan, omdat die mis aan de andere kant van de rivier is geëindigd in een lange indrukwekkende “rolstoel” processie en onder muzikale begeleiding de brug over steekt. We hebben er van boven af mooi zicht op. We lopen via een andere route terug. Vanwege een (gelukkig kortstondige) lichte regen èn dorst, drinken we wat op een terrasje tegenover het geboortehuis van Bernadette. Tegen zeven uur zijn we dan terug.

Zaterdag 6 juli 2015 Lourdes ---Pierrefitte Nestalas

Op de camperplaats Le vieux Berger waar we vannacht waren zou wi-fi moeten zijn maar helaas ligt het netwerk plat. Het is de hoogste tijd om weer eens verhalen en foto’s op Reismee te zetten dus parkeren we eerst bij McDonalds ; de verbinding is goed. Het duurt wel even om bijna 50 foto’s te downloaden. Dan door het centrum richting het zuiden. Ook vandaag weer wat controles bij camperplaatsen. We vinden het helemaal niet erg dat het even wat bewolkt is. We gaan nu echt de Hautes Pyreneés in. Na Agos Vidalos (naast een camping) komt Argelès-Gazost (mooie nieuwe plek met picknicktafels naast een Carréfour) en dan richting de Col d’Aubisque : Arrens-Marsous. Tientallen wielrenners komen ons tegemoet of passeren we. Dan moeten we een eindje terug om bij Argelès naar het zuiden af te buigen richting Cauterets. De camperplaats in Pierrefitte-Nestalas is een mooie. Van de 15 plaatsen zijn er al 12 bezet. Je hebt prachtig zicht over een gedeelte van het dorp en rondom ons hoge bergen. We zien dat hier een wandelpad begint en besluiten vandaag niet verder te gaan. Morgen maar weer eens een dagje wandelen… als het weer opknapt tenminste want het is nu beginnen te regenen. Tegen negen uur trekt de bewolking op en zien we zelfs nog bergtoppen in de zon.

Zondag 7 juni 2015.

Om half 10 worden we wakker door de rap stijgende temperatuur. De lucht is strak blauw! We ontbijten en pakken de rugzakken in voor een dagwandeling naar Cauterets, die vlak naast de camperplaats begint. De route loopt langs de rivier de Gave de Cauterets over een oud spoorwegtraject, voortdurend stijgend van 511 meter tot 902 meter in Cauterets.(9,5 km).Elke kilometer staat een informatie bordje. We gaan door een spoorwegtunnel en als we zo’n anderhalf uur onderweg zijn zien we een hek met opschrift: de weg is geblokkeerd i.v.m instortingen (dd.2013). We lopen een stuk via de smalle,kronkelende autoweg langs de rivier (veel motorrijders en fanatieke wielrenners) en na 2 km bereiken we een brug; hier zou de wandelroute weer goed zijn maar net aan de overkant van de brug zien we dat ook daar een versperring is. De weg beneden is zelfs half bedekt met stenen en zand. We eten er onze boterhammen en gaan dan dezelfde weg terug. Goed dat we hoedjes hebben op gezet want de zon brand fel! Eenmaal terug op het pad is wat meer schaduw door de bomen die hier op de helling staan. Terug bij de camper rond drie uur… even nog wat uitwassen. Het droogt snel met die zon er op en wat wind. Tegen zevenen wandelen we het dorp in op zoek naar een pizzeria; het wordt traditie: zondag = pizzadag. Lekker buiten aan een grote houten tafel. We zijn weer dik tevreden met deze prima dag!!

Maandag 8 juni 2015 Pierrefitte-Nastelas – Soulom – Cauterets – Pont d’Espagne -Soulom.

Vandaag was alweer een heel mooie dag! Pont d’Espagne staat op de planning nadat we onderweg er heen nog 3 camperplaatsen hebben bezocht (waarvan 2 in Cauterets) . Na een indrukwekkende klim met vele haarspeldbochten, komen we om 11:30 uur aan bij de Pont d'Espagne. Daar moeten we €5,50 betalen om te mogen parkeren. Overnachten in een camper is verboden. We zijn nl. in het Parc National des Pyrénées. We nemen warme kleding mee. Hier op 1400 m hoogte is het al een stuk frisser en we gaan nog hoger….We lopen naar de kabelbaan en kopen voor €12,50 p/p tickets voor de télécabine en de télésiège. Het parkingkaartje wordt voor die prijs wel afgeboekt. Zo komen we op een simpele manier van 1496 m naar ruwweg 1700 m. Op weg naar boven vallen de vele azaleastruikjes op. Wat hoger zien we grote pollen bloeiende euphorbia’s. Uiteraard is er boven aan de télésiège een puik uitzicht terug en op de omliggende bergen. We lopen vervolgens over een nagenoeg vlak pad naar het Lac de Gaube, (1725 m). Het lijkt net of het meer leegstroomt. Wij lopen langs de westelijke oever van het meer over rotspaden naar de zuidelijke punt. Halverwege is het pad versperd door een groot blok ijs met bomen er op, maar we kunnen er overheen klauteren. We eten onze broodjes pindakaas en Morbier op een groot rotsblok. Overal zien we enorme aantallen bloemen, in vele soorten. Dat wordt puzzelen thuis voor Nart om die allemaal te determineren. Over hetzelfde pad lopen we terug met een klein buitje . Bij de uitspanning op de noordoever ligt een cache, die we dankzij de uitgebreide beschrijving ook vinden. Dan hobbelen we over het keienpad (de GR 10) voorzichtig zigzaggend terug naar Pont d’Espagne. Na anderhalf uur zijn we weer beneden en gaan dan de enorme watervallen en de mooie brug bekijken. Hier denderen de Gave de Gaube en de Marcadeau samen om dan als Gave de Cauterets verder te stromen.

Om vier uur zijn we bij de camper terug. We willen opnieuw overnachten in Pierrefitte, maar alle plaatsen zijn bezet. Dan maar naar Soulom, 500 m verder op een grote mixparking. Hier is plaats genoeg. Er staan al een stuk of 5 campers. Er trekt een flinke onweersbui over en ‘s avonds blijft het geregeld druppelen.

Jolanda

Hoi Nard en Tineke,
dit lezende herinner ik me weer de prachtige natuur bij het lac de Gaube en de watervallen. Wij hebben daar ook genoten een jaar of tien geleden al weer

Piet Brouwers

Hitte, moeilijk bergpaadjes, kleurige flora en klaterende stroompjes. Genieten van het verhaal is één ding...een wat opkomende jaloezie een ander. Geintje, want gewoon fijn dat het jullie goed gaat...!

Ineke van Klinken

Net terug van vakantie, dus van nu af aan kijk ik mee.
Wens jullie nog heel veel goede dagen
Groet, Ineke