Nart enTineke naar de Franse Pyreneeën.reismee.nl

Van Waalre naar Monbazillac

27 mei 2015 Waalre – Laon

Rond half 10 is de boel op zijn plaats in de camper en kunnen we vertrekken. Omdat we de files rondom Antwerpen en Brussel willen vermijden rijden we door België via Geel, Diest, Tienen en Charleroi. Qua tijd geeft het geen enkel voordeel want rond Tienen is een flinke wegomleiding. We lunchen net voor Chimay en tegen vieren Ijn we dan in Frankrijk. Een uur later vijven vinden we het genoeg. We hebben dan 354 km gereden en willen in Laon overnachten. Dat blijkt een goed keuze want er is een schitterende kathedraal te bewonderen; de camperplaats is via wat haarspeldbochten net onder de oude stadsmuur te vinden. We wandelen een uur of twee onder de stralende zon door de oude stadskern, over de middeleeuwse keien en bezichtigen de Notre Dame de Laon.

28 mei 2015 Laon – Bourges

Prima geslapen en tegen negen vertrekken we. De andere 3 campers die met ons deze plek deelden zijn dan al weg. We tuffen op ons gemak door het Franse landschap van Picardië en de Champagne. Niet over de payage maar via de N- en D-wegen. We passeren: Chateau-Thierry, Melun (waar we de Seine oversteken) en Fontainebleau dat in een dicht bebost gebied ligt. Bij Gien passeren we de Loire. We hebben dan besloten dat we in Bourges willen overnachten. De camperplaats ligt vlak naast de Cathedrale de St Etienne die op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Dit bouwwerk overtreft die van gisteren. Er is een prachtige voorkant te zien (past niet op 1 foto!) en binnen zijn, verdeeld over drie verdiepingen,schitterende glas-in-lood vensters. We kijken onze ogen uit. We dwalen nog wat door het oude centrum met gezellige terrasjes en vakwerkhuizen. Tegen zevenen zijn we bij de camper terug… er staan er nog zo’n 25 hier.

29 mei Bourges – Monbazillac (bij Bergerac)

We lozen water en toilet en vullen de watervoorraad aan voordat we vertrekken. Ook tanken we even verder de dieseltank vol. We kunnen er weer een eind tegen aan. De route gaat naar Châteauroux over de N151 en daarna tot aan Limoges over de (gratis) snelweg. Dat schiet goed op. Dan de N 21 naar Périgueux. Net daar voor picknicken we op een mooie aire. Vanmorgen wat bewolkt, nu weer volop zon. Langs de wegkanten wemelt het van de brem en lupines en als er kilometerlange korenvelden voorbij schuiven worden die versierd met duizenden klaprozen. Bij Périgueux wordt het wat heuvelachtiger: de Dordogne-streek kondigt zich aan. In Bergerac bezoeken we de Lidl voor wat noodzakelijke inkopen en zoeken daar de camperplaats op. Dat is een grote zandhoop. Blijkbaar staat er uitbreiding aan te komen… We kijken in onze gids en besluiten 10 km verder Chateau du Haut Pezaud in Monbazillac te proberen…. Een schot in de roos!! Er staat 1030 km op de teller als we de camperplaats bereiken; die ligt midden in de wijngaarden, is gratis en we kunnen er wijn proeven. Ook wifi beschikbaar! We zoeken een mooi plaatsje, maken een praatje met de Engels en Finse buren en maken kennis met de eigenaresse van het landgoed. Uiteraard doen we mee aan de wijnproeverij… er zijn zo’n 20 verschillende soorten rood, wit, rosé en champagne. Die proeven we niet allemaal hoor…We kopen een droge, op eiken vat gerijpte, rode wijn die ons het best bevalt. Dan gaan we nog even aan de wandel langs de nabij gelegen wijnboeren, om tegen achten terug te zijn en een potje te koken. Wat een rust hier op deze schitterende locatie!!

Lous

Wat een mooi begin van jullie reis! Heerlijk om zo vrij zonder verplichtingen te trekken.
Geniet er van.
Groet, Lous.

Jeannette

Wij kennen deze streek ook redelijk goed, heel mooi en inderdaad de cathedraal is overdonderend mooi.
Fijne reis.

Jeannette

Fijne reis.

piet brouwers

zo te lezen een rustige aanvang van de reis met toch wel bijzondere ervaringen (bouiwwerken, wijn). Het lijkt een beetje op de beginetappes van de Tour: kalm beginnen voor de bergen er aan komen. Goeie reis verder

Marij

Lijkt mij weer heerlijk deze vakantie!
Geniet!

Frans

Hé Nart en Tineke, vorig jaar ben ik nog naar Laon op en neer gereden om Karlijn en haar vriendin op te pikken die daar, op fietsvakantie naar Parijs, waren gestrand. Mooi zoals die kathedraal daar oprijst boven de graanvelden.
Ook nu weer veel plezier met jullie reis door de Pyreneeën.

Henk Gijsbers,

Goed begin voor weer een prachtige reis ,
geniet er van.

heel veel groetjes ,